Laadukkaat kotisivut: 7 asiaa joista ne rakentuvat
Kotisivujen avulla yritykset, yhdistykset tai henkilöt voivat tavoittaa laajan yleisön, esitellä tuotteitaan tai palveluitaan, luoda leadeja ja lisätä myyntiä. Kaikki kotisivut eivät kuitenkaan ole tasavertaisia – jotkut verkkosivustot saavuttavat tavoitteensa tehokkaammin ja ovat käyttäjäystävällisempiä kuin toiset.
Mikä siis tekee laadukkaista kotisivuista, no, laadukkaat? Tässä blogikirjoituksessa tarkastelemme seitsemää olennaista asiaa, joita jokaisella laadukkailla kotisivuilla tulisi olla. Nämä ovat:
Syvennytäänpä hieman kuhunkin näistä asioista ja pohditaan, miten ne parantavat verkkosivustoa.
Ota meihin yhteyttä, jos tarvitset kotisivut yrityksellesi
Jos sinulla on haussa kotisivut yritykselle, yhdistykselle tai pienyritykselle, niin olet oikeassa paikassa. Me DigiEdustalla parannamme näkyvyyttänne. Yksinkertaisesti.
Yhteystiedot
Puhelin: +358 44 731 0390
Sähköposti: [email protected]
Yhteydenottolomake
Ota yhteyttä täyttämällä yhteydenottolomake tai lähettämällä sähköposti osoitteeseen
[email protected]
Selkeä viesti ja brändi-identiteetti
Verkkosivujen pitäisi kertoa kuka olet, mitä teet ja miksi teet sitä mitä teet. Verkkosivujen tulisi myös ilmaista arvomaailmaasi ja yrityksen tapauksessa missiota ja visiota. Ajatustyön helpottamiseksi olemme koostaneet muutaman kysymyksen, joihin verkkosivujesi tulisi ainakin vastata kävijöille:
Laadukkaiden verkkosivujen kuuluu myös noudattaa yrityksesi brändi-identiteettiä, johon kuuluvat logo, värit, fontit ja sisällön tyyli (esim. leikkimielinen tai totinen).
Laadukas ja uniikki sisältö, jota ihmiset haluavat lukea
Sisältö on verkkosivuston ydin ja tärkein syy sivuilla vierailulle. Sisällön tulisi olla relevanttia ja hyödyllistä kohdeyleisöllesi, sekä sellaista mitä joku muu ei ole vielä kirjoittanut.
Laadukkaan ja uniikin sisällön luomiseksi on ymmärrettävä kohdeyleisöä. Kohdeyleisön ymmärtämiseen auttaa avainsanatutkimus, eli mitä aiheita ja avainsanoja kohdeyleisö etsii hakukoneista. Lisäksi kilpailija-analyysi auttaa selvittämään minkälaista sisältöä kohdeyleisö etsii. Sisällön kuuluisi myös olla helppolukuista – kirjoita selkeää ja ytimekästä tekstiä, jaa tekstiä väliotsikoilla ja luetelmakohdilla ja lisää kuvia ja videoita.
Käyttäjäystävällinen toiminnallisuus ja helppo navigointi
Verkkosivustosi pitäisi olla helppokäyttöinen ja helposti navigoitava riippumatta kävijästä, hänen asiantuntemuksesta, laitteesta tai selaimesta. Verkkosivuillasi pitäisi myös olla toimintoja ja ominaisuuksia joita kohdeyleisösi odottaa sivuiltasi, kuten yhteydenottolomake tai verkkokauppa.
Simppeli, responsiivinen ja visuaalisesti miellyttävä ulkoasu
Simppelit ja minimalistiset nettisivut ovat nykypäivää. Verkkosuunnittelun asiayhteydessä minimalismi tarkoittaa käytännössä pientä väripalettia, paljon tyhjää tilaa ja ei liikaa animaatioita. Lisäksi laadukkaat kuvat ja grafiikka tekevät sisällön katsomisesta miellyttävämpää. Verkkosivujesi ulkoasun tulisi myös sopia brändi-identiteettiisi. (Kokeneen suunnittelijan ei välttämättä tarvitse noudattaa juuri mainitsemiamme ohjeita. Nyrkkisääntönä suosittelemme kuitenkin simppeliä designia.)
Nykypäivänä lähes jokaiselta löytyy älypuhelin, joten on selvää, että verkkosivujen ulkoasu tulee suunnitella responsiiviseksi. Responsiivisuus tarkoittaa tässä asiayhteydessä sitä, että sivut näyttävät hyvältä jokaisella laitteella, eli esim. skaalautuvat näytön koon mukaan.
Hyvä suorituskyky kaikilla laitteilla
Verkkosivustosi nopeus ja suorituskyky vaikuttavat käyttäjäystävällisyyteen ja konversioasteeseen. Googlen mukaan keskimääräisen mobiilisivun latautuminen kesti 15,3 sekuntia vuonna 2018, mutta 53 prosenttia mobiilisivuston kävijöistä lähtee sivulta jos sen latautuminen kestää yli kolme sekuntia. Tutkimukset ovat jo useamman vuoden vanhoja, mutta on selvää, että ihmiset eivät jaksa odottaa liian kauan lataavia sivuja. Verkkosivustosi nopeus ja suorituskyky vaikuttavat myös hakukoneiden sijoituksiin ja näkyvyyteen. Verkkosivuston nopeuden ja suorituskyvyn mittaamiseen ja parantamiseen on eri työkaluja, kuten Google PageSpeed Insights.
Hakukoneoptimointi ja sivujen luotettavuus
Verkkosivujesi tulisi olla hakukoneoptimoidut ainakin yleisimpiä hakukoneita varten (Google ja Bing). Orgaaninen hakukoneoptimointi (SEO, search engine optimization) tarkoittaa sitä, että sivustosi noudattaa hakukoneiden määrittämiä hyviä käytäntöjä, joiden perusteella hakukoneet arvioivat sivujesi relevanttiutta. Täten ne myös löytyvät ylempää hakukoneista ja “orgaaninen” liikenne lisääntyy.
Verkkosivujesi pitäisi myös olla luotettavat ja uskottavat, eli sieltä pitäisi löytyä mm. paikkansapitävää tietoa sekä yhteystiedot.
Tietoturva ja -suoja
Viimeisenä, mutta ei todellakaan vähäisimpänä tietoturva ja tietosuoja. Verkkosivustosi pitäisi olla turvallinen ja suojattu hakkereilta, haittaohjelmilta ja muilta verkkouhkilta. Sivujen tietoturvaa pystyy edesauttamaan esim. päivittämällä ohjelmistoja ja lisäosia jatkuvasti. Lisäksi kaikki luotettavat sivut käyttävät nykypäivänä salattua yhteyttä (HTTPS) eli ne omaavat TLS/SSL-sertifikaatin. SSL on protokolla, joka mahdollistaa salatun kommunikoinnin nettisivujen palvelimen ja päätelaitteen välillä. TLS on uusin “versio” SSL:stä.
Verkkosivujesi pitäisi lisäksi kunnioittaa ja suojella kävijöiden yksityisyyttä ja henkilötietoja eli niiden tulisi noudattaa asiaankuuluvia lakeja ja asetuksia, kuten yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR). Jos sivusi keräävät evästeitä, niin sinun on laadittava selkeät tietosuoja- ja evästekäytännöt ja saatava kävijöiden suostumus ennen heidän henkilötietojensa keräämistä ja käsittelyä.
Päätelmä
Laadukkaat kotisivut voivat auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi ja kasvattamaan liiketoimintaasi, brändiäsi tai henkilökohtaista näkyvyyttäsi verkossa. Laadukkaat kotisivut tunnistaa seuraavista asioista:
Jos tarvitset laadukkaat kotisivut yritykselle, yhdistykselle tai pienyritykselle, niin olet oikeassa paikassa. Me DigiEdustalla suunnittelemme, toteutamme ja ylläpidämme yritysten digitaalista näkyvyyttä.